• Współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną

        • 06.11.2020 20:19
        • Przedszkole współpracuje z
          Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym 
          ul. Popławskiego 17 w Krakowie, 
          która świadczy bezpłatną pomoc dziecku w wieku przedszkolnym oraz jego rodzicowi. 
          Poradnia proponuje pomoc dzieciom i rodzicom : 
          http://www.poradniakrakow.com.pl/oferta.html


          W naszym przedszkolu dyżur pełnią specjaliści z wyżej wymienionej poradni

          logopeda - dr Anna Skoczek

          ostatnia środa miesiąca w godzinach 8:30 - 12:30


          Terminy :
          25 listopad 2020r
          23 grudzień 2020r
          27 styczeń 2021r
          24 luty 2021r
          24 marzec 2021r
          28 kwiecień 2021r
          26 maj 2021r
          23 czerwiec 2021r

          psycholog – mgr Marta Wronka 

          1 x w miesiącu : czwartek 8:00-12:00

          Terminy :
          10 wrzesień, 8 październik, 5 listopad, 3 grudzień 2020r

          7 styczeń, 4 luty, 4 marzec, 8 kwiecień, 6 maj 2021r


          Rodziców zainteresowanych spotkaniem z psychologiem na terenie poradni, 
          prosimy o kontakt z poradnią, której podlega nasze przedszkole:

          http://www.poradniakrakow.com.pl/kontakt.html

        • więcej
        • Ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi
        • Ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi

        • 25.10.2020 14:39
        • PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI:

          • Lampa, nos, podłoga – mówimy podane słowa i pokazujemy je ręką (prosimy aby dziecko pokazywało z nami), potem prowadzący zabawę co innego mówi, co innego pokazuje (prosimy dziecko aby pokazywało tylko to co mówimy);
          • Czytanie opowiadania – dorosły czyta opowiadanie lub bajkę, a dziecko ma za zadanie reagować na sygnały (np. umówione słowo „rycerz”) klaśnięciem;
          • Wystukiwanie rytmu – dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami),
          • Rysunek na plecach - Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach np. domek, słońce, kwiaty, figury geometryczne ,cyfry, litery, itp. Dziecko ma za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce; itp.. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie - czynność powtarzamy.
          • Szczegóły – wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami;
          • Labirynty;
          • Plan wydarzeń – słuchanie tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą, po czym - opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń;
          • Głuchy telefon;
          • Zabawy wprowadzające sekwencje: * jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy...”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np. mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak” dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot” mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę” dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.
          • Porównywanie (znajdź różnice) – należy odnaleźć różnice dzielące dwa obrazki. Można też bawić się w wyszukiwanie różnic w ciągach cyfr, liter lub słów.
          • Podaj kolejność - za parawanem układamy w rzędzie kilka przedmiotów, odsłaniamy, dziecko przygląda się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy parawan, a zadaniem dziecka jest wymienienie przedmiotów w kolejności.
          • Memory - gra polega na łączeniu w pary i zapamiętywaniu, gdzie ukryte są takie same obrazki. Najlepiej by obrazki przedstawiały zwierzęta, pojazdy, zabawki, rzeczy bliskie dziecku.
          • Słuchanie odgłosów otoczenia - Dziecko zamyka oczy. Prosimy, aby skoncentrowało się na dźwiękach dochodzących z otoczenia. Dajemy mu czas na wsłuchanie się. Następnie pytamy, co słyszało, jaki dźwięk przypadł mu do gustu, co go drażniło. Jaki jest najbliższy dźwięk, który słyszysz? Jaki jest najgłośniejszy? Jaki najcichszy?
          • Gry planszowe - wspomagają rozwój intelektualny dziecka, uczą poprzez zabawę. Gry takie jak warcaby czy szachy uczą rozważania różnych opcji rozgrywki, rozwijają umiejętność zapamiętywania poszczególnych sytuacji oraz poprawiają zdolność logicznego myślenia.
          • Skojarzenia – gra w skojarzenia rozwija pamięć, koncentrację, spostrzegawczość dziecka. Polega na dobieraniu w pary obrazków, które do siebie pasują, lub wyszukiwaniu w zbiorze tego obrazka, który nie pasuje do pozostałych.
          • Pytania do ilustracji - pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy by przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego co znajdowało się na obrazku.
          • Ogólne ćwiczenia na koncentrację, takie jak: rysowanie po śladzie, połącz kropki, odwzorowywanie symboli, wycinanki, kolorowanki itp.

           

          RODZICU PAMIĘTAJ!

          • Zapewnij dziecku stały harmonogram dnia – pory posiłków, nauki, odpoczynku, snu.
          • Słuchaj uważnie - pytaj jak minął dzień, co dobrego i złego się dziś wydarzyło. Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem. Reaguj na to, co mówi, aby wiedziało, że go słuchasz. Nie udawaj zainteresowania. Jeśli jesteś zajęty, przerwij rozmowę.
          • Bądź uczestnikiem zabawy - aktywny udział dorosłego sprawia, że dziecko bardziej angażuje się w zabawę, bawi się chętniej i dłużej.
          • Organizuj domowe obowiązki - Dziecko może mieć kłopoty z organizowaniem sobie pracy, ale Twój przykład będzie je uczył, jak sobie radzić z chaosem. Używaj kalendarza, karteczek samoprzylepnych, rób listy zakupów przed wyjściem. Pokazuj mu, że tak jest wygodniej.
          • Nie porównuj wyników pracy dziecka z wynikami innych. Zawsze punktem odniesienia powinny być poprzednie osiągnięcia danego dziecka.
          • Pozwól swojemu dziecku odkrywać świat, organizować sobie zabawę .Nie organizuj każdej chwili życia swojemu dziecku
          • Pozwól dziecku dokończyć zabawę , rysunek , pracę. Jeśli chcesz by w przyszłości odrabiało lekcję, doprowadzało sprawy do końca, nie odrywaj je brutalnie od zabawy. Daj czas , by mogło się skoncentrować , osiągnąć zamierzony cel.
          • Uprzedzaj , kiedy chcesz , by skończyło zabawę. Pomożesz dziecku przygotować się do tego momentu .Pokażesz mu ,że to co robi jest dla ciebie cenne i ważne.
          • Podsuwaj dziecku proste zabawki – czym prostsza rzecz tym lepiej. Dziecko używa wyobraźni, szuka zastosowań dla danej rzeczy i w ten sposób naturalnie uczy się koncentracji uwagi. Pokazuj dziecku nowe możliwości wykorzystania zabawek, rozszerzaj zabawę o nowe elementy.
          • Jeśli dziecko nie wie , co robić podsuwaj zabawy, które wymagają przetwarzania otoczenia, działania. Proste materiały wyzwalają twórczość , rozwijają wyobraźnię a silne kolory, konkretne dźwięki przyciągają uwagę mimowolną.
          • Pokazuj dziecku nowe możliwości wykorzystania zabawek , rozszerzaj zabawę o nowe elementy-przedłużasz wtedy jego uwagę na tej samej czynności.
          • Bądź uczestnikiem zabawy - aktywny udział dorosłego sprawia, że dziecko bardziej angażuje się w zabawę, bawi się chętniej i dłużej.
          • Ogranicz liczbę zabawek w pokoju. Zbyt dużo przedmiotów utrudnia dziecku skupienie się , zapanowanie nad otoczeniem. Dużo zabawek powoduje rozkojarzenie i zmęczenie. Żadna nie jest wstanie skupić uwagi dziecka na dłużej.
          • Ogranicz czas spędzany przed telewizorem – dokonuj selekcji programów - wybieraj te, które dostosowane są do wieku i możliwości dziecka. Podobnie rzecz ma się z komputerem i grami multimedialnymi, które przywołują uwagę mimowolną dziecka, nie wymagając wysiłku koncentracji uwagi dowolnej. Włączając telewizję wyłączasz dziecko. Jeśli mózg jest bombardowany informacjami , z których nie wyciąga wniosków tępieje. Jeśli decydujesz się na bajkę , gry sprawdzaj czym nasiąka. Porozmawiaj z nim ,zobacz na ile rozumie treść, zachęć do narysowania, ulepienia z plasteliny, namalowania tego co go najbardziej zainteresowało.
          • Ćwicz skupianie się na pojedynczych bodźcach, np. słuchaniu bajek
          • Pokazuj dziecku większą wartość rzeczy, które samo wymyśli, zrobi nad tymi gotowymi , kupionymi.
          • Chwal dziecko za wymyślenie ciekawej zabawy, samodzielność, dokończenie zadania, słuchanie Twoich poleceń spostrzegawczość, za wszystkie zadania, w których ćwiczyło swoją uwagę.

           

           

        • więcej