Konsultacje ze specjalistami
29.11.2022 11:54Nasze przedszkole współpracuje ze Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno – Pedagogicznąpn. „Krakowski Ośrodek Kariery”, któraoferuje specjalistyczną opiekę; psychologa, pedagoga, logopedy, fizjoterapeuty.Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
Realizacja pomocy na terenie przedszkola (m.in.wstępna diagnoza, obserwacja, terapia, przekazywanie nauczycielom zaleceń do pracy z dzieckiem i inne formy udzielanej pomocy) wymaga Państwa zgody i podania danych dziecka.
Zgody otrzymacie Państwo na pierwszym zebraniu z Rodzicami (na początku września),
ewentualnie możne je pobrać tutaj :
PPP-_indywidualna_zgoda_rodzica.pdf
-
dr ANNA FILIP psycholog
pełni dyżur w SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU nr 80 ul. Kotlarska 5A w czwartek 2x w miesiącu w godz. 8.00-11.00 w następujących terminach:
15.09.2022
29.09.2022
13.10.2022
27.10.2022
17.11.2022
01.12.2022
15.12.2022
12.01.2023
26.01.2023
16.02.2023
02.03.2023
16.03.2023
30.03.2023
13.04.2023
27.04.2023
18.05.2023
01.06.2023
15.06.2023
29.06.2023
Konsultacje dla rodziców odbywają się po wcześniejszym zgłoszeniu u Dyrektora Przedszkola.
Podane terminy są planowanymi terminami dyżurów, które w wyjątkowych sytuacjach mogą ulec zmianie. O wszelkich zmianach informować będę na bieżąco.
W roku szkolnym 2022/2023 odbywają się również konsultacje, terapia i inne formy wsparcia w Poradni ul. Popławskiego 17 /budynek Szkoły Podstawowej 61/ po wcześniejszej rejestracji telefonicznej.
-
Ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi
07.11.2020 12:59PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI:
- Lampa, nos, podłoga – mówimy podane słowa i pokazujemy je ręką (prosimy aby dziecko pokazywało z nami), potem prowadzący zabawę co innego mówi, co innego pokazuje (prosimy dziecko aby pokazywało tylko to co mówimy);
- Czytanie opowiadania – dorosły czyta opowiadanie lub bajkę, a dziecko ma za zadanie reagować na sygnały (np. umówione słowo „rycerz”) klaśnięciem;
- Wystukiwanie rytmu – dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami),
- Rysunek na plecach - Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach np. domek, słońce, kwiaty, figury geometryczne ,cyfry, litery, itp. Dziecko ma za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce; itp.. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie - czynność powtarzamy.
- Szczegóły – wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami;
- Labirynty;
- Plan wydarzeń – słuchanie tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą, po czym - opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń;
- Głuchy telefon;
- Zabawy wprowadzające sekwencje: * jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy...”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np. mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak” dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot” mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę” dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.
- Porównywanie (znajdź różnice) – należy odnaleźć różnice dzielące dwa obrazki. Można też bawić się w wyszukiwanie różnic w ciągach cyfr, liter lub słów.
- Podaj kolejność - za parawanem układamy w rzędzie kilka przedmiotów, odsłaniamy, dziecko przygląda się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy parawan, a zadaniem dziecka jest wymienienie przedmiotów w kolejności.
- Memory - gra polega na łączeniu w pary i zapamiętywaniu, gdzie ukryte są takie same obrazki. Najlepiej by obrazki przedstawiały zwierzęta, pojazdy, zabawki, rzeczy bliskie dziecku.
- Słuchanie odgłosów otoczenia - Dziecko zamyka oczy. Prosimy, aby skoncentrowało się na dźwiękach dochodzących z otoczenia. Dajemy mu czas na wsłuchanie się. Następnie pytamy, co słyszało, jaki dźwięk przypadł mu do gustu, co go drażniło. Jaki jest najbliższy dźwięk, który słyszysz? Jaki jest najgłośniejszy? Jaki najcichszy?
- Gry planszowe - wspomagają rozwój intelektualny dziecka, uczą poprzez zabawę. Gry takie jak warcaby czy szachy uczą rozważania różnych opcji rozgrywki, rozwijają umiejętność zapamiętywania poszczególnych sytuacji oraz poprawiają zdolność logicznego myślenia.
- Skojarzenia – gra w skojarzenia rozwija pamięć, koncentrację, spostrzegawczość dziecka. Polega na dobieraniu w pary obrazków, które do siebie pasują, lub wyszukiwaniu w zbiorze tego obrazka, który nie pasuje do pozostałych.
- Pytania do ilustracji - pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy by przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego co znajdowało się na obrazku.
- Ogólne ćwiczenia na koncentrację, takie jak: rysowanie po śladzie, połącz kropki, odwzorowywanie symboli, wycinanki, kolorowanki itp.
RODZICU PAMIĘTAJ!
- Zapewnij dziecku stały harmonogram dnia – pory posiłków, nauki, odpoczynku, snu.
- Słuchaj uważnie - pytaj jak minął dzień, co dobrego i złego się dziś wydarzyło. Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem. Reaguj na to, co mówi, aby wiedziało, że go słuchasz. Nie udawaj zainteresowania. Jeśli jesteś zajęty, przerwij rozmowę.
- Bądź uczestnikiem zabawy - aktywny udział dorosłego sprawia, że dziecko bardziej angażuje się w zabawę, bawi się chętniej i dłużej.
- Organizuj domowe obowiązki - Dziecko może mieć kłopoty z organizowaniem sobie pracy, ale Twój przykład będzie je uczył, jak sobie radzić z chaosem. Używaj kalendarza, karteczek samoprzylepnych, rób listy zakupów przed wyjściem. Pokazuj mu, że tak jest wygodniej.
- Nie porównuj wyników pracy dziecka z wynikami innych. Zawsze punktem odniesienia powinny być poprzednie osiągnięcia danego dziecka.
- Pozwól swojemu dziecku odkrywać świat, organizować sobie zabawę .Nie organizuj każdej chwili życia swojemu dziecku
- Pozwól dziecku dokończyć zabawę , rysunek , pracę. Jeśli chcesz by w przyszłości odrabiało lekcję, doprowadzało sprawy do końca, nie odrywaj je brutalnie od zabawy. Daj czas , by mogło się skoncentrować , osiągnąć zamierzony cel.
- Uprzedzaj , kiedy chcesz , by skończyło zabawę. Pomożesz dziecku przygotować się do tego momentu .Pokażesz mu ,że to co robi jest dla ciebie cenne i ważne.
- Podsuwaj dziecku proste zabawki – czym prostsza rzecz tym lepiej. Dziecko używa wyobraźni, szuka zastosowań dla danej rzeczy i w ten sposób naturalnie uczy się koncentracji uwagi. Pokazuj dziecku nowe możliwości wykorzystania zabawek, rozszerzaj zabawę o nowe elementy.
- Jeśli dziecko nie wie , co robić podsuwaj zabawy, które wymagają przetwarzania otoczenia, działania. Proste materiały wyzwalają twórczość , rozwijają wyobraźnię a silne kolory, konkretne dźwięki przyciągają uwagę mimowolną.
- Pokazuj dziecku nowe możliwości wykorzystania zabawek , rozszerzaj zabawę o nowe elementy-przedłużasz wtedy jego uwagę na tej samej czynności.
- Bądź uczestnikiem zabawy - aktywny udział dorosłego sprawia, że dziecko bardziej angażuje się w zabawę, bawi się chętniej i dłużej.
- Ogranicz liczbę zabawek w pokoju. Zbyt dużo przedmiotów utrudnia dziecku skupienie się , zapanowanie nad otoczeniem. Dużo zabawek powoduje rozkojarzenie i zmęczenie. Żadna nie jest wstanie skupić uwagi dziecka na dłużej.
- Ogranicz czas spędzany przed telewizorem – dokonuj selekcji programów - wybieraj te, które dostosowane są do wieku i możliwości dziecka. Podobnie rzecz ma się z komputerem i grami multimedialnymi, które przywołują uwagę mimowolną dziecka, nie wymagając wysiłku koncentracji uwagi dowolnej. Włączając telewizję wyłączasz dziecko. Jeśli mózg jest bombardowany informacjami , z których nie wyciąga wniosków tępieje. Jeśli decydujesz się na bajkę , gry sprawdzaj czym nasiąka. Porozmawiaj z nim ,zobacz na ile rozumie treść, zachęć do narysowania, ulepienia z plasteliny, namalowania tego co go najbardziej zainteresowało.
- Ćwicz skupianie się na pojedynczych bodźcach, np. słuchaniu bajek
- Pokazuj dziecku większą wartość rzeczy, które samo wymyśli, zrobi nad tymi gotowymi , kupionymi.
- Chwal dziecko za wymyślenie ciekawej zabawy, samodzielność, dokończenie zadania, słuchanie Twoich poleceń spostrzegawczość, za wszystkie zadania, w których ćwiczyło swoją uwagę.